آیا فلج صورت را می توان با rTMS درمان کرد ؟

آیا فلج صورت را می توان با rTMS درمان کرد ؟

یکی از مشکلاتی که امروزه برای افراد بسیاری اتفاق می افتد، از بین رفتن اعصاب صورت و فلج شدن آن است که این مشکلات با عوارض و علائم زیادی همراه می باشد. امروز می خواهیم بررسی کنیم که آیا فلج صورت را می توان با روش آر تی ام اس ( rTMS )  کرد یا خیر؟ اما قبل از آن می خواهیم بدانیم که فلج صورت چیست و چه علائمی دارد؟ با ما همراه باشید.

فلج صورت چیست؟

فلج صورت یک مشکل عصبی است که عضلات صورت شما را تحت تأثیر قرار می دهد. باعث ضعف یا فلج جزئی عضلات یک طرف صورت شما می شود. با فلج صورت ممکن است پلک شما به درستی بسته نشود و لبخند شما ناهموار به نظر برسد. فلج صورت به طور کلی با سفتی ناگهانی صورت در یک طرف مشخص می شود.  این اتفاق ممکن است در طی چند روز بروز کند ، اما اغلب ، بسیار ناگهانی ظاهر می شود.

درمان بیماری فلج صورت با RTMS

علائم و علل فلج شدن صورت

علاوه بر تنش و عدم توانایی در کنترل یک طرف صورت، علائم فلج صورت شامل افتادگی پوست در اطراف ابرو ، چشم ، گونه و دهان است. وقتی عضله عملکرد حرکتی را از دست می دهد ، کاملاً شل می شود و می افتد.

از آنجا که این شرایط ممکن است از بسته شدن پلک شما جلوگیری کند ، چشم ممکن است دچار خشکی و سایر مشکلات دیگر شود.

فلج عصب صورت ممکن است در خوردن و گفتگو اختلال ایجاد کند. همچنین باعث درد در اطراف فک و گوش شود‌.

فلج عصب صورت می تواند مادرزادی باشد ، اما بیشتر اوقات ، این وضعیت در بزرگسالان در نتیجه آسیب به اعصاب صورت رخ می دهد.

یکی از علل شایع ، فلج بل است. این نوع فلج صورت معمولاً به طور ناگهانی ایجاد می شود و فقط یک طرف صورت را درگیر می کند. علت آن ممکن است تورم در عصب صورت باشد که به طور موقت خون رسانی به صورت را محدود می کند.

از دیگر دلایل فلج عصب صورت می توان به آسیب دیدگی سر اشاره کرد که ممکن است به عصب جمجمه هفتم آسیب برساند. مانند سکته مغزی ، که به دلیل نرسیدن خون به ساقه مغز رخ می دهد یا عفونت ویروسی ، مانند هرپس سیمپلکس یا هرپس زوستر.

آیا فلج صورت با rTMS درمان می شود؟

در پاسخ باید با قاطعیت بگوییم بله. حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به فلج صورت، با گذشت زمان کاملا بهبود می یابند ، اگرچه ممکن است در موارد شدید فلج تا یک سال طول بکشد. با این حال ، ۱۰ درصد باقی مانده درجاتی از فلج دائمی را تجربه خواهند کرد. برای بهبود این عارضه پیشنهاد های درمانی زیادی مثل ماساژ درمانی، جراحی، تزریق بوتاکس، مصرف دارو، فیزیوتراپی و rTMS وجود دارد. امروزه، از بین تمام این روش ها، درمان فلج صورت با rTMS، به دلیل نتایج رضایت بخش، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و با انجام چند جلسه درمانی صورت فرد را به حالت طبیعی خود برگردانده است.

چگونگی بهبود فلج صورت با  روش rTMS

rTMS روشی است که در آن فعالیت الکتریکی مغزی تحت تأثیر یک میدان مغناطیسی پالسی قرار دارد. میدان مغناطیسی با عبور پالس های کوتاه جریان از یک سیم پیچ تولید می شود. این سیم پیچ در پلاستیک محصور شده و نزدیک پوست سر نگه داشته می شود تا میدان مغناطیسی بتواند  با خیال راحت و بدون درد روی نواحی اطراف صورت متمرکز شده و سبب بهبود اعصاب فلج شده صورت شود.

چگونگی بهبود فلج صورت با  روش rTMS

نحوه انجام روش rTMS برای درمان فلج صورت

آر تی ام اس، درمانی است که نیاز به بی هوشی ندارد و در طی انجام کار، شما بیدار هستید. به همین دلیل درمان فلج صورت با روش آر تی ام اس در کلینیک های تخصصی نیز صورت می گیرد و در صورت انجام این روش در بیمارستان، از شب قبل در بیمارستان بستری نخواهید شد.

طی اولین جلسه، شما به یک اتاق درمانی منتقل می شوید. روی یک صندلی می نشینید. سپس  درمانگر با معاینه کردن اعضای صورت شما مثل ابروها، شقیقه ها، گونه، چانه و گردن عملکرد اعصاب صورت را ارزیابی می کند. درمانگر با این کار متوجه می شود که آیا عضلات صورت ضعیف  و شل یا محکم هستند. درمانگر متوجه می شود که آیا عضلات صورت ضعیف و شل هستند ، یا کوتاه و محکم هستند. سلامت چشم شما بسیار مهم خواهد بود و درمانگر شما در مورد چگونگی محافظت از چشم در برابر آسیب به شما مشاوره و اطلاعات می دهد.

سپس درمانگر به شما گوش گیر می دهد تا در حین درمان روی گوش های خود بزنید. سیم پیچ الکترومغناطیسی را روی سر شما می گذارند تا با خاموش و روشن شدن مکرر آن پالس های محرک ایجاد شود. پالس های تولید شده، صدایی مثل کلیک یا ضربه زدن ایجاد می کنند که چند ثانیه طول می کشند و بعد متوقف می شوند. بعلاوه، حس می کنید که چیزی روی پیشانی شما ضربه می زند. درمان فلج صورت با روش آر تی ام اس حدوداً ۴۰ دقیقه طول می کشد و در طول درمان و کنی بعد از آن ممکن است در احساس ناراحتی در پوست سرتان داشته باشید. این روش را باید در هفته ۵ بار و تقریبا ۴ الی ۶ هفته تکرار کنید. مدت زمانی که طول می کشد تا فلج صورت با این روش درمانی شود به شدت فلجی صورت همچنین شرایط شما بستگی دارد.

نحوه انجام روش rTMS برای درمان فلج صورت

در پایان جلسات درمانی، عضلات شل شده به حالت قبل بر میگردد، کجی دهان کم کم خوب می شود و می توانید لبخندی هموار و زیبا داشته باشید و با اطرافیان خود به راحتی صحبت کنید، پلک شما به راحتی بسته می شود و هم‌چنین دردهای گوش و فک نیز تسکین می یابند.

کلام آخر

امروزه، علاوه بر درمان فلج صورت، از روش آر تی ام اس جهت درمان افسردگی، آلزایمر، بیماری پارکینسون، بهبود اعتیاد و … استفاده می شود که برای همه آنها نتایجی رضایت بخش به دنبال داشته است. اگر خودتان یا فردی دیگر را می شناسید که با این بیماری ها دست و پنجه نرم می کند، استفاده از روش درمانی آر تی ام اس، بهترین پیشنهاد است.

درباره modir